|

Elektrische deelauto in de wijk

Heb je een auto? Of misschien heb je er twee. Of meer. Een aantal wijken in Arnhem heeft besloten een deel-auto beschikbaar te maken, w.o. Angerenstein, Alteveer/Cranenvelt (Cranenveer) en Groen-West. Ook in onze wijk zou dat interessant kunnen zijn voor diegenen die hun auto weinig gebruiken. In het bijzonder als vervanging voor een tweede auto.

Wellicht bent je beter uit met een deel-auto. En dan is een elektrische deelauto (e-deelauto) de juiste keuze in het kader van duurzaamheid. Waarom zou je dit willen doen? Enerzijds vanwege het stimuleren van de deeleconomie, anderzijds vanwege kostenbesparing. Heb je na het lezen van dit artikel interesse klik dan op de blauwe knop of stuur ons een mail op: info@duurzaampaasberg.nl

Paasberg-Wellenstein heeft contact opgenomen met het bedrijf WeDriveSolar die elektrische deelauto’s beschikbaar stelt in de volgende modellen:

1 Tesla Model 3


2 Renault Zoe, Hyundai Kona

Hoe werkt dat dan en wat kost het?

Je sluit voor minimaal een kwartaal een abonnement af. Daarna is de opzegtermijn een maand voorafgaand aan het einde van elk kwartaal. Je kan een maand uitproberen.

Zo’n e-deelauto komt ergens in de wijk te staan bij een laadpaal. Je reserveert je auto via een speciale app. Na afloop zet je ‘m weer bij de laadpaal en laadt ‘m op.
Omdat de kostenstructuur – op ’t eerste gezicht – best ingewikkeld is is hieronder gepoogd daar duidelijkheid in te brengen.

De kosten voor het gebruik van een e-deelauto bestaan uit twee componenten:

  1. een abonnementsbedrag per maand voor rijtijd. Dit is inclusief onderhoud en verzekeringen
  2. een bedrag per km. Dit is inclusief de kosten voor het opladen van de auto bij de laadpaal.

Ad 1. Voor het abonnement kun je kiezen uit 5 abonnementsvormen. De eenvoudigste vorm kost €89 per maand en de duurste €329.  Hiervoor krijg je een aantal credits: 96 resp. 384. Dus zeg maar een credit-strippenkaart. Een credit kost dus iets minder dan 1 euro. Met de credits (strippen) koop je rijtijd: overdag is een credit goed voor een half uur rijden en na 18u voor één uur rijden.
Er vindt daarbij een middeling over 3 maanden plaats; als je één maand meer rijdt dan je aantal credits kun je dat compenseren in een andere maand door wat minder te rijden. En als je toch meer rijdt in die 3 maanden koop je met terugwerkende kracht extra credits bij.

Ad 2.  Voor een Renault Zoë en Hyundai Kona betaal je €0,22 per km en voor een Tesla €0,30.

Okay, maar wat betaal je dan in de praktijk per maand of jaar?

Dat hangt uiteraard af van hoe vaak en hoeveel je rijdt. Daarom is hieronder een viertal scenario’s doorgerekend in oplopend gebruik. Daarbij is aangenomen dat je alleen overdag rijdt. Als je deels ook ’s avonds rijdt dan wordt het goedkoper. De vier gebruiksscenario’s:

4 gebruiksscenario’s

B.v. in scenario C gebruik je de auto 3 keer per week overdag, 4 uur per keer en rijdt dan (per keer) 50km. In totaal rijdt je dan per jaar 7200 km.
In onderstaand figuur zijn de kosten voor de 4 scenario’s weergegeven, bij gebruik van een Renault Zoë of Hyundai Kona, dus € 0,22 per km.:

In scenario C betaal je €221 per maand totaal, bestaande uit voor €89 voor het abonnement en €132 voor de gereden km’s.

wat kost een eigen auto dan?

Uiteraard hangt dat af van de auto die je hebt. De kostenposten hierbij zijn:

  • Afschrijving
  • Motorrijtuigenbelasting
  • Verzekering
  • Onderhoud
  • Benzine

Een deel van de kosten is vast, een deel afhankelijk van hoeveel je rijdt (variabel per km). Voor de vaste kosten per jaar gaan uit van 3  “auto-modellen”:

Vaste kosten voor de 3 modellen

Voor de variabele benzinekosten voor de drie “modellen” gaan we uit van het volgende verbruik :

Benzineverbruik voor de 3 modellen

Voor dezelfde gebruiksscenario’s voor de 3 modellen komen we dan uit op de volgende totale kosten per maand:

Kosten per maand voor een eigen auto

En hoe vergelijken die kosten zich dan?

In de volgende tabel zie je de totale kosten per maand voor de e-deelauto en voor de 3 “modellen”:

Kostenvergelijking per maand

Bijv. voor gebruiksscenario C (3x per week, 50 km per keer = 7200 km per jaar) is een e-deelauto ca. 100 per maand voordeliger dan een eigen auto (middel model).
Een e-deelauto is niet altijd, maar wel vaak voordeliger in de geschetste scenario’s.
Uiteraard hangt het af van de aannames, dus van je eigen concrete gebruik. Mocht je voor jezelf willen nagaan, met je eigen aannames en de uitkomsten daarvan bekijken, dan kun je de volgende Excel spreadsheet downloaden waarin bovengenoemde scenario’s zijn doorgerekend in drie tabbladen. Hierin is ook een scenario voor de een e-auto van Mywheels opgenomen.


Heb je na het lezen van dit artikel interesse, of wil je er meer van weten klik dan op de blauwe knop of stuur ons een mail naar: info@duurzaampaasberg.nl
Dan nemen we contact met je op.

Vergelijkbare berichten